Om vi alla hjälps åt i stort och smått, är uppmärksamma på vad som händer och följer de trivselregler som tagits fram i föreningen kan vi hålla kostnaderna nere, slippa onödig irritation och få en fastighet att trivas i.
Rökning är ej tillåten i allmänna utrymmen i fastigheten.
Snö, ska om möjligt tas bort från balkongen. Frysskador kan uppkomma och när det töar rinner vattnet ner på grannen inunder.
Gården, pergolan och växthuset är till för alla boende i föreningen, mysiga platser där vi kan umgås med varandra eller med våra vänner.
För att hålla vår fina gård snygg och för allas trivsel, är det viktigt att vi alla hjälps åt att hålla snyggt. Styrelsen har därför fastställt några enkla förhållningsregler:
PERGOLAN
GÅRDEN
Styrelsens uppgift är att ta hand om den löpande förvaltningen av föreningen och verkställa de beslut som föreningsstämman fattar. I den löpande förvaltningen ingår också ordningsfrågorna. Detta innebär att styrelsen har ansvaret för att det är ordning och reda både i och utanför huset/husen. Alla är i princip skyldiga att rätta sig efter trivselreglerna. Att bo i bostadsrätt innebär ett gemensamt ansvar. Som medlem i föreningen har du inte bara rätten till en bostad i föreningens hus utan du har också skyldigheter mot föreningen och övriga medlemmar!
Tidvis dyker det upp synpunkter som rör grannars agerande. Styrelsen ser INTE som sin uppgift att komma med förmaningar till medlemmar. Om man har synpunkter om sina grannars agerande så försöker man i första hand lösa detta direkt med den granne som man har synpunkter på.
Trivselreglerna gäller inte bara dig som bostadsrättshavare. Även familjemedlemmar omfattas liksom gäster, inneboende eller hantverkare som utför arbete åt dig i lägenheten. Trivselreglerna gäller också för andrahands -hyresgäster. Om föreningen har egna hyresgäster gäller reglerna även dem.
Om trivselreglerna inte följs kan styrelsen i allvarligare fall ifrågasätta om du skall få bo kvar. Förseelser som är av liten betydelse för föreningen och övriga medlemmar kan inte leda till uppsägning. Först måste styrelsen anmana den som bryter mot reglerna att följa dessa. Därefter och om medlemmen eller hyresgästen trots anmaningen inte följer reglerna kan det blir fråga om uppsägning.
Läs mer i Fastighetsägarnas broschyr här.
Visste du tex. att definition av bostadsrättsboende enligt bostadsrättslagen innebär ”att man inte äger sin lägenhet utan man äger en andel i föreningen. Andelsägandet ger dispositionsrätten till ett boende i en viss lägenhet”. Detta innebär att man som medlem har att beakta att föreslagna ändringar i den lägenhet man disponerar är anpassade till hela fastighetens stil och karaktär.
Tänk på att när du ska renovera eller bygga om så måste du anmäla detta till styrelsen dvs. om det inte gäller ytskikt så som målning, tapetsering, byte av luckor, slipning av golv, byte av innerdörrar (ej ytterdörr). Du behöver alltså ett godkännande av styrelsen.
Ibland kan det till och med krävas bygglov tex. om du vill bygga balkong eller ett skyddsplank (med en viss höjd och utseende).
Då medlemsansökan är tillstyrkt på styrelsemöte så skickas detta dokument till nya medlemmen/medlemmarna.
En ansvarig i styrelsen utses med uppgift att vara kontaktperson samt introducera de(n) nya efter inflyttning i bostadsrätten. Kontaktuppgifter till ny medlem – styrelsen kontaktar tillträdande och ber dom meddela styrelsen (styrelsen@brfgeten30.se)
a. Namn
b. Lägenhetsnummer
c. Våning
d. Telefonnummer
e. Email
f. Styrelsen ber samtidigt om medgivande för att samla den informationen på föreningens kontaktlista enligt GDPR.
Kontaktperson i styrelsen avseende introduktion i huset meddelas tillträdande medlem. Tillträdande medlem kontaktar styrelsens kontaktperson och meddelar;
Namn som skall upp på lägenhetsdörr
Namn som skall in på anslagstavla i port och källare
Namn och telefonnummer (upp till 2 st) som skall läggas in på porttelefonen för in-passage genom porten.
Inflyttningsdatum
Efter inflyttning av ny medlem så bestäms en tid för en rundvandring i huset med information om fastighetens utbud o vilka regler som gäller. Medlem kontaktar själv styrelsens kontaktperson för att avtala tid.
Vid rundvandring så introduceras även ny medlem till var information finns på hemsidan, regler för felanmälan och andra rutiner.
Kontaktperson i styrelsen beställer själv och koordinerar med informations- och IT- ansvarig punkt 1 och 3 ovan.